Hoody in het Tsjechisch

Nu grote zus weer even verder kan met haar sweaters is het stapeltje van kleine broer aan de beurt. Meteen het ideale moment om een van mijn nieuwste aanwinsten uit de kast te halen: het boek ‘I love Sweaters’ van Fran Vanseveren. Het boek biedt niet minder dan 15 sweaterpatronen voor groot en klein van een simpele basissweater tot hoodies met rits.

Voor Emiel pikte ik er het hoodypatroon Mikina uit (het Tsjechische woord voor hoody). Het is een eenvoudig model met raglanmouwen en de optie om een ‘hanenkam’ toe te voegen. Die hanenkam liet ik achterwege, maar het idee om iets met die kapnaad te doen, bleef hangen. Uiteindelijk stak ik er gewoon een paspel tussen, een extra dikke, een restje van een zeteldekentje dat ik onlangs maakte.

Het stofje is een french terry in een gemêleerd licht petrolblauw. Om wat contrast toe te voegen, knipte ik de boorden uit bruine boordstof. De voering van de kap is een restje lichtgrijze tricot.

Het maken zelf verliep gesmeerd. De enige hindernis was het kiezen van de maat. Volgens de matentabel viel Emiel nog net in de 92-98. Op de patroonbladen leek die maat echter toch wel heel klein uit te vallen en dus besloot ik over te schakelen naar de 104-110. Achteraf bleek dat een goede zet te zijn geweest, want alleen de mouwen vallen wat naar de lange kant.


Stof van bij Stof op Zolder.


Reacties

Populaire posts