Beware of the glitter

Het was even stil op de blog om allerlei gezondheids- en andere redenen. Dat betekent ook dat er wat minder genaaid werd en wat er wel genaaid werd, diende dan weer als cadeautje en als feestjurk en kon dus niet meteen gepost worden. En zo sluipen de weken voorbij en is er plots een maand lang niets gepost. Hoog tijd dus om daar wat verandering in te brengen.
Na de stilte, de spreekwoordelijke storm! Allé ja, we gaan niet overdrijven ook niet ...

Vandaag stel ik u alvast graag dat feestjurkje voor. Omdat de dochter dit jaar geen versgenaaid kerstjurkje kreeg (haar communiekleedje mocht nog eens dienstdoen) naaide ik haar een jurkje voor het jaarlijkse familiefeest. Door omstandigheden (lees: een invasie van microben) zitten Klara en ik echter gewoon thuis. Gelukkig staan er nog enkele kleine feestjes in de agenda gepland waarvoor het jurkje uit de kast kan komen, want het is er niet zo eentje dat je elke dag kan dragen. Het glittergehalte is namelijk nogal ... hoog.

Op de website van Juffertje Uil viel mijn oog op de glimmering solids van Cloud9. Effen katoen met wat bling-bling. In mijn hoofd ontstond meteen een link met de colourblock-optie van de Tinny. Dat patroon kocht ik nog maar recent aan. Voor de naaikenners: I know, een schande dat ik die nu pas heb. Dus werden er van drie kleurtjes 50 cm in mijn virtuele winkelmandje gemikt: nude, zwart en munt.
Toen de stofjes even later in mijn brievenbus belandden, schrok ik me een hoedje. Waar ik katoen met een beetje bling-bling verwachtte, kreeg ik bling-bling met een beetje katoen. Wat-een-schittering! Ik heb mijn best gedaan om al die glitter op foto vast te leggen, maar dat bleek niet zo eenvoudig ...


Colourblock en alle witte puntjes zijn dus glitteringen

Het Tinnypatroon is een pareltje van Straightgrain. Het omvat maar liefst 8 kraagopties, 2 strikopties, 3 rokopties, 3 mouwopties, 2 opties voor het lijfje en de mogelijkheid om zakflapjes toe te voegen. En ik ben van plan om dat allemaal uit te proberen! Dus houd u vast! Aan de takken van de bomen zo u wil ... 

In deze jurk werden de colourblock, de gerimpelde rok en de grote strik verwerkt. Het was de bedoeling dat het geheel er een beetje uitzag als een lichtgekleurd bloesje met strik, een zwarte cardigan erover en een muntkleurige rok eronder. Om het cardiganeffect te versterken, werden de lange mouwen van de Laure gebruikt (die u herkent van de beginpost van de blog) en werd er frons toegevoegd op de mouwkoppen. Ik ben niet zeker of ik in mijn opzet geslaagd ben. Een a-lijn-rok was misschien beter geweest, maar daarvoor was er niet voldoende stof ...



 Met de Minnie-oren uit Disneyland en "putty", een soort kneedbaar slijmachtig iets, enfin prul dus ...



Over het naaien zelf valt niet veel te vertellen. De patronen van Straightgrain zitten geweldig goed in elkaar en de uitleg is kraakhelder. De enkele akkefietjes werden veroorzaakt door de stof. Die rafelde als ZOT, maar niets dat mijn kleine schaartje niet aankon. Ook ontstond er ruzie met de blinde rits. Na drie keer innaaien en tornen, gaf ik het op. Het ding wou persé de gewone rits uithangen en zichtbaar zijn. So be it ...

 Met eenhoornglittertasje is de outfit pas echt compleet



    

Reacties

  1. Opzet helemaal geslaagd om er een bloesje met cardigan uitstraling aan te geven! Super mooi naaiwerk. Hopelijk zijn de microben snel weg en kan je dochter hier en daar nog eens gaan schitteren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O dank je, Liesbeth! Ze heeft nog nieuwjaarsbrieven te lezen, dus de jurk zal zeker nog van pas komen! :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts