Een Ume voor elk seizoen

Oeps ... Gelukkig behoorde ‘meer blogposten schrijven’ niet tot mijn nieuwjaarsvoornemens, anders had ik al grandioos gefaald. Het ligt gewoon aan de tijd van het jaar. In december viel het naaien immers even stil en ging de aandacht volop naar de oudste zoon die zich voor de eerste keer op een examenperiode (1ste middelbaar) stortte. Daarna volgden de feesten en was het naaitempo nogal gezapig. Ondertussen zit er weer meer vaart in en kijk ... we hebben weer gerief voor een nieuwe post.

Vandaag wil ik jullie niet één maar twee jurken voorstellen. Tweemaal hetzelfde patroon, maar toch tweemaal iets anders.
Het patroon is de Ume van StraightGrain. Ume is een hemdjurk dat in een A-lijn of met rimpelrok gemaakt kan worden en een heleboel opties heeft, zoals we dat gewoon zijn van StraightGrain.
Zo’n A-lijn heeft grote patroondelen (twee voorpanden en een groot rugpand) en is daardoor ideaal om stoffen met een grote print te verwerken.

Het eerste stofje dat ik uit de voorraad trok, was een paneeltje van Finch Fabrics dat ik kocht op de uitverkoop van Klijntje. Het is een licht katoentje dat ‘lente’ roept. Ik tekende voor Klara de 5 jaar over en verlengde naar 8 jaar. Alleen de schouders werden verbreed. Verder kreeg de jurk korte mouwen met een tabje en de ronde kraag.




De uitgebreide handleiding loodste me zoals gewoonlijk vlotjes doorheen alle stappen. De spie onder aan de zijnaden had ik nooit eerder gemaakt maar bleek heel simpel te zijn. Zelfs de sterk gebogen zoom liet zich vlot naaien dankzij het trukje uit de handleiding! *buiging uit dankbaarheid*


Voor de sluiting koos ik voor witte, metalen drukknoopjes van Prym. Het oefenexemplaar op een stofrestje liet zich vlotjes plaatsen en ook alle drukkers in de jurk zelf zaten meteen goed vast. Af en toe hoor ik wel eens een klacht over drukkers die uit de stof vallen, maar hier is dat tot nog toe gelukkig niet het geval. Hopelijk blijft dat zo als het jurkje binnenkort gedragen wordt.

Het tweede stofje dat in een Ume veranderde, is er eentje dat al heel lang in mijn voorraad zit. Ik kocht het ooit op een stoffenspektakel. Het is een dik en zacht katoentje, tussen flanel en gewone katoen in. De print roept, nee , ademt ‘herfst’. In combinatie met lange mouwen en dezelfde ronde kraag werd deze Ume een heerlijk warme, winterse versie.
Als extraatje kwam er een paspel tussen de naden van de voorpanden en aan de rugpas. De sluiting bestaat uit oranje knopen uit de voorraad die ik van mijn moeder kreeg.





Reacties

Populaire posts