Knip!

Nadat La Maison Victor vorig jaar besloot de stekker eruit te trekken, bleef ik - en met mij vele andere naaisters - een beetje verweesd achter. Uiteraard heb ik een heel pak LMV's met daarin nog tal van leuke patronen om uit te proberen. Maar toch ... dat plezier om een gloednieuw boekje in de brievenbus te vinden en nieuwe patroontjes te ontdekken, dat wou ik niet graag missen. Na wat wikken en wegen besloot ik om een proefabonnement op de Nederlandse Knip te nemen. 

Het eerste nummer dat ik kreeg, was de editie van april. Hoewel er een duidelijk stijlverschil is met LMV, viel mijn oog meteen op patroon 1: een klassieke jeansjurk. Helemaal mijn ding! Ideaal als eerste project uit Knip. 
De kleur van de stof zoals het echt is.

Bij LMV weet ik ondertu
ssen wat ik moet aanpassen aan de pasvorm, maar bij Knip is dat allemaal nog nieuw. De maattabel en alle uitleg die er in het boekje staat, werden uitgebreid doorgenomen. Ik bestelde een goedkope corduroy om een proefversie te maken en dat bleek nog vrij goed mee te vallen. De schouders waren nog de grootste verrassing. Nederlandse patronen vallen vaak wat groter, dus ik had gehoopt dat deze aanpassing minder belangrijk zou worden, maar toch werd met mijn proefversie duidelijk dat er 1,5 cm bij moest (en eigenlijk is dat nog nipt). Aan de heupen daarentegen moest er wat af. In het patroon is een mooie ronding voorzien voor heupen die ik niet heb (aardbeifiguur, weet u nog?). Misschien wordt het eens tijd om op te zoeken hoe je zo'n aanpassing volgens de regels van de kunst hoort te doen, want nu doe ik maar wat ...
De kleur van de stof vlak bij het raam zodat u de details beter kunt zien.

Wat me snel opviel, is dat er in Knippatronen meer details toegevoegd worden. Tenminste zo lijkt het bij dit ene nummer. Jurk 1 heeft alle doorgestikte deelnaden van de klassieke jeansjurk, steekzakken vooraan en achteraan, lusjes, mouwsplitten met manchet en de typische siernagels. Ik koos ervoor om alle details toe te voegen, behalve de opvallende stiksels. Omdat mijn goede stof heel donkerblauw van kleur is, zou dat té hard afsteken.

Tegen mijn gewoonte in kocht ik een corduroy in een heel donkerblauwe kleur. Uit mijn comfortzone en ook uit de comfortzone-in-het-algemeen. Op zo'n donkere stof kan je je stiksels namelijk niet zo goed zien. Ik heb me mijn keuze toch enkele keren beklaagd terwijl ik onder mijn naaivoetje zat te schijnen met een extra lampje om uit te zoeken of mijn naald nu wel of niet op de juiste plek zat. Maar kom, het voordeel is dan weer dat het heel vergevingsgezind is als een stiksel niet 100% recht is. 
Detail drukknopen en lussen

Het patroon omvatte wel enkele technieken, zoals de mouw met split en manchet en de steekzak vooraan, waarvan ik blij was dat ik ze al eerder geleerd had. De uitleg in Knip is namelijk eerder summier. Om onaangename verrassingen te vermijden, oefende ik de technieken eerst opnieuw in met enkele stofresten van katoen. Bij de steekzak liep ik even verloren, totdat ik er de grote steekzak van deze trui (https://cldelune.blogspot.com/2021/11/warm-wintergerief.html) in herkende. Daarna vielen alle puzzelstukjes - of zeg maar patroondelen -  op hun plaats. De mouw met splitbies (met huisje) had ik vrij recent nog genaaid dus die zat nog in de vingers. Ik volgde de beschrijving van Knip en vond die zelfs net iets handiger dan wat ik eerder deed. Toch blijft het moeilijk om zo'n "huisje" mooi gelijkmatig te naaien, maar dit is dan een mooi voorbeeld van waar de vergevingsgezinde kleur wreed van pas komt!
Detail mouw met split

Detail steekzak vooraan

Nadat alles in elkaar stak, werd het weer tijd om de hamer boven te halen. Ik gebruik mijn knijptang om alles in de stof te zetten en daarna de hamer om de boel stevig te verankeren. Anders vliegen bij het eerste gebruik de knopen door de kamer. 11 grote bronzen drukknopen en 2 siernagels later was mijn eerste Knipproject af. Op naar de volgende!  
Detail achterzak met siernagel

"Tiens! Geen aan-foto's?", denkt u misschien? Tja, dat lukte dus niet. Met de gsm in de hand kan ik wat draaien en keren tot de lichtinval wil meewerken, maar vanop afstand werd dat niets. Volgende keer weer een lichtere kleur én aan-foto's.

Stof van de Stoffenstraat, drukknopen (Prym) van Veritas. 

Reacties

Populaire posts