Stars and stripes

“En ik heb maar één trui met een kap ...” pruttelde dochterlief toen ik haar erop wees dat haar roze kaptrui naar de kleine kant werd. Tijdens de seconden stilte die daarop volgden, dachten we beiden blijkbaar aan hetzelfde want meteen daarna zei ze: “Van lichtblauwe stof graag.” Tja, we wisten gelijk weer wat genaaid.

Bij Wild van Stof vond ik wat ik zocht, een mooie lichtblauwe french terry (Ilja) met gouden sterren erop. In Klara’s ogen verschenen ook sterretjes toen ik het stofje voorstelde, dus die beslissing was snel gemaakt.

Voor het patroon combineerde ik de panden van de Jesi sweater met de kap van de Mikina; beide patronen staan in het boek I Love Sweaters. Maat 128-134 past nog steeds netjes. Boordstof naar mijn zin vond ik dan weer niet, dus knipte ik de boorden uit de french terry. Het geheel is dus vrij sober, met als klein accent een gouden paspel aan de kaprand. Die paspel zit er echter niet zo onberispelijk in ... Iets met eerst knippen en daarna pas nadenken ... Och, er zijn zwaarder blunders ...


Omdat eentje geentje is en vooral omdat ik een geweldig stofje spotte in de solden maakte ik meteen nog een tweede sweater. Ook dit is een Jesi, maar ik schoof de kraag een kwartslag op en plooide die om. Perfect voor het tussenseizoen.

De stof, een french terry van bij Stof op Zolder, is een van de schoonste paneeltjes dat ik ooit vond en he-le-maal Klara’s stijl. De stof bestond voor de helft uit effen grijs met de grote tekening en voor de andere helft uit de bijpassende grijs-zwart-rode strepen. Omdat de grote tekening in het midden van de grijze helft staat, is zuinig knippen geen evidentie. Na wat puzzelen besloot ik om het midden van het rugpand te laten samenvallen met de grens tussen de twee prints. De twee mouwen pasten er nog net naast op de streepjes. Het kraagdeel komt ook uit de streepjes en uit het effen grijze reststuk knipte ik nog de kraagvoering. Voor de zoomboord en polsboorden had ik eerst zwarte boordstof klaarliggen, maar uiteindelijk pitste ik ze nog uit de laatste stukjes stof. Met de zwarte boordstof werden ook de nestelogen en rode koordjes van tafel geveegd. De koordjes zouden over de tekening vallen en dat wou ik niet ...



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts