SOS kraagjesstress

Kobaltblauw ... veruit de mooiste tint blauw, vind ik dat. Ik wou al heel lang eens iets maken in deze kleur, dus toen er op de site van De Stoffenmadam een prachtige blauwe viscosetwill verscheen, greep ik mijn kans.

Ook voor het patroon moest ik niet lang zoeken. De nieuwste LMV bevat deze leuke Gemma jurk. Een aansluitende jurk met fronsmouwen en kraagje. 

Er kroop wel wat werk in om het geheel mooi passend te maken voor mijn lijf. De voorkant van de jurk bestaat uit drie lange panden en de rugkant uit vier panden. Alle panden werden doorgeknipt t.h.v. het bovendeel om 2 cm toe te voegen. Aan de schouders werd 1 cm toegevoegd (wat achteraf niet nodig bleek ... ach ja ...). Met deze patroondelen maakte ik een proefstuk uit katoen. Jammer dat katoen zo kreukt, want dit model valt echt leuk in zo'n stofje. Hierna nam ik nog een centimeter weg van de breedte van het middenste rugdeel.

De viscosetwill bleek een zaligheid om mee te werken. Heerlijk soepel, maar niet zo glibberig als gewone viscose. Voor- en rugpand lieten zich vlotjes in elkaar naaien. 

Maar toen ... die kraag ... miljaarde miljaarde dju! (pardon my French) Alles ging aanvankelijk nog netjes totdat ik het beleg naar de binnenkant draaide en de stof plots naar alle kanten trok. Bovendien bleek de H180 vlieseline iets te licht te zijn waardoor de kraag vreemde plooien ging vertonen. Ik haalde allerhande trucjes uit en uiteindelijk kreeg ik stof en kraag wel vlak, maar het puntje van de V-hals was niet zo netjes meer en het beleg kwam koppig piepen. Op dat moment had ik nog twee opties: alles eruit en opnieuw beginnen aan de kraag (wat niet zo vanzelfsprekend is met een naad die al ingeknipt is) of camouflagetechnieken gaan toepassen. Het werd de tweede optie en het geluk kwam weer aan mijn kant te staan toen ik in mijn voorraad een mooie kobaltblauwe sierknoop ontdekte. Het is wat het is, niet ideaal misschien, maar het kan er mee door.

We kijken dus niet te nauw naar de kraagpunt.
 (En ook niet naar de bovenkant van de mouw die ik blijkbaar beter nog even gestreken had ...)

De verdere afwerking leverde gelukkig geen onverwachte hindernissen meer op en ik eindigde met een jurk die past.

Reacties

  1. Wat een prachtige jurk en leuk dat jij ook soms camouflagetechnieken gebruikt om iets goed te krijgen! Gelukkig zien enkel degenen die het weten wat er 'mis' is... Ik ontdek nu pas je blog, maar denk dat ik je wel eens vaker zal bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci, Lieve. "Creatief camoufleren" is een naaitechniek op zich! :))

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts