Spike

Eerst en vooral: kijk eens wat een mooie foto ik toegestuurd kreeg van de mama van Lize. Is ze niet om op te eten? Ik hoop dat ze veel plezier heeft aan haar Lou broekje.




Nadat de jongste zoon voorzien werd van een Theo zag de oudste dat ook wel zitten, zo'n nieuw hemd. Helaas is Achiel net uit de kindermaten van Zonen 09 uitgegroeid en de tienerversie heb ik (nog?) niet in huis. De laatste nieuwe LMV bracht de oplossing: het Spike hemd.

Tijdens mijn online zoektocht naar een passend stofje werd de zoon erbij gehaald om zijn mening te geven. Bij Madeline pikte hij er een groen katoentje uit van Art Gallery. Een mooie, herfstige tint van groen die hem altijd flatteert. Het stofje vroeg om een al even zacht kleuraccent dat toegevoegd werd in de vorm van een beige paspel aan de rugpas en beige knoopjes.

Jeuj, op de foto's is het òòk groen!


In LMV wordt Spike voorgesteld als een 'hemd met interessante technieken'. Welke technieken er dan zo interessant zijn, wordt niet gepreciseerd, maar het moet gezegd, ik heb wel een paar dingen bijgeleerd. (Al ligt dat wellicht voornamelijk aan mijn geringe ervaring met hemden.)
Zo was er het knopenpat dat hier op een heel andere manier gevormd werd dan ik bij eerdere hemden deed.

Detail van het knopenpat

Voor de kraag greep ik terug naar de handleiding van Theo. Kwestie van gewoonte want veel verschil zit er niet op.


De naden tussen mouwen en schouder werden vastgezet met een dubbel stiksel wat niet alleen mooi is aan de buitenkant maar ook een nettere afwerking binnenin geeft. Een tijdrovend werkje maar zeker de inspanning waard. En ik had zowaar een linker- én een rechtermouw geknipt. Ge ziet, we leren bij!




Bij de mouwen kreeg ik wat last van mouwsplitstress. Het patroon gaat uit van de omboorde mouwsplit en het was wel heel lang geleden dat ik die nog eens maakte. LMV opperde echter ook een andere techniek om die te maken dan degene die ik vroeger gebruikte, dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Er werd een proeflapje bijgehaald en even later was dat voorzien van de meest faliekant mislukte mouwsplit aller tijden. Slik... Gelukkig vond ik hier mijn oude, vertrouwde techniek terug en kreeg de mouwsplit from hell gezelschap van een bevalligere versie. Het was toch maar met een klein hartje dat ik de goede stof erbij nam, maar het liep goed af. Oef!



Het hemd kan gedragen worden met lange mouwen, maar is ook voorzien van optreklusjes om de mouwen opgerold te kunnen dragen. Een leuk detail. Volgende keer zou ik er wel aan moeten denken om de knopen erop te zetten vòòr het dichtstikken van de mouwen, want dat was best een prutswerkje. En knopen opnaaien is nu niet bepaald mijn favoriete bezigheid.



Bij het nameten viel Achiel trouwens tussen twee maten in. LMV werkt met dubbelmaten wat niet altijd zo praktisch is. Het hemd valt dus vrij ruim, vooral de mouwen.

 Ik heb even moeten zagen om dat geweldig bijpassend t-shirt eronder uit te krijgen ...



Van de stof bleven nog enkele resten over. Uit het grootste stuk maakte ik ... kerstsokken in Victoriaanse stijl! Het idee vond ik hier, maar ik tekende het patroon zelf op maat van het stuk stof dat ik overhad. Om het kerstgevoel erin te brengen, werd de groene stof gecombineerd met rood-witte biais met een kantje.




Stof: Indie Bohème (Art Gallery) van bij Madeline


Reacties

Populaire posts