Back in black

De tijd vliegt! Vorig jaar in oktober verscheen hier mijn allereerste blogpost. Deze maand is dus eigenlijk een beetje een ‘verjaardagsmaand’. Helemaal ongemerkt mag dat niet voorbijgaan, toch? Het leek me wel leuk om eens terug te gaan naar dat eerste bericht en een link te leggen met mijn eerste naaisel van deze maand. Ik maakte het mezelf echter niet te moeilijk en haalde eenvoudigweg hetzelfde patroon boven: de Laure van StraightGrain.

StraightGrain-patronen zijn heel veelzijdig. Door de ruime keuze aan opties kan je met één patroon verscheidene versies maken. Gelukkig maar, want bij deze jurk heb ik ze nodig gehad, die mogelijkheden ... Het oorspronkelijke plan was een dropwaist met lange mouwen en strikkraag. Net zoals het jurkje van de beginpost. De afgewerkte jurk ziet er net iets anders uit ...
Het stofje had ik al langer liggen: een zwart katoentje met gouden kraanvogels (‘Zengarden’ van Hoffman) dat ik een tijdje geleden bij Madeline kocht. Toen al wist ik dat ik er een Laure van wou maken. Om de kraanvogels er mooi (en volledig) op te krijgen, vroeg dit stofje om een langer voorpand en dan is zo’n dropwaist ideaal. Ik nam maat 5 jaar over, verlengde het lijfje en de rok met respectievelijk 4 en 6 cm en verbreedde de schouders. Daarna plaatste ik mijn patroondelen zo, dat de kraanvogels op een mooie plek kwamen te zitten. Van stofbesparend knippen kwam daardoor niet veel in huis en dan gaat de bal aan het rollen natuurlijk ... Plots pasten de patroondelen van de lange mouwen niet meer uit de stof en tekende ik noodgedwongen de korte mouwen uit (en maakte er ineens rimpelmouwtjes van). Ook viel - gelukkig op tijd - mijn frank (euro?) dat de strik over de kraanvogel zou vallen, wat nu niet bepaald de bedoeling was. Dus tekende ik ook nog even de mandarijnkraag over.


Na alle sweaterstoffen van de voorbije weken was het leuk om weer eens katoen te verwerken. Al was het wel voelbaar dat het even geleden was. Ik stikte lompweg de voering binnenstebuiten en een van de zijnaden versprong plots een volle centimeter. Hmm, terug wat vaker katoen bovenhalen lijkt me de beste remedie. ;)  


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts