Tikken met de hamer

Toen de laatste nieuwe LMV uit de brievenbus tevoorschijn kwam, viel mijn oog meteen op het jasje op de cover. Dat leek me van pas te kunnen komen. Ik heb een zomerse regenjas met kap en een winterse parka met kap, maar niets voor het tussenseizoen. 



Deze Leia jas bracht enkele nieuwe uitdagingen met zich mee. Eerst en vooral moest ik geschikte stof vinden. Het is een model voor gewatteerde stof. Nu kan je dat zelf beginnen maken met gewone stof en wattine maar pfff ... eerst maar eens zoeken naar iets kant en klaar. Bij de Stoffenstraat vond ik uiteindelijk een stofje dat me wel wat leek: een klein pantermotiefje in grijs-bruine kleuren. De kleur van de averechtse kant kon ik op de foto's niet zien. Ik gokte op zwart en kocht er zwarte biais bij. Het bleek wit ... Ach, een beetje contrast kan geen kwaad, zeker?


Het werken met de gewatteerde jassenstof was even wennen. Groot volume, maar licht en glad waardoor de jas in wording voortdurend van de tafel afgleed. Zelfs met het extra werkblad aan mijn machine bleef het wat sukkelen.


De spannendste nieuwigheid kwam helemaal op het eind. LMV maakte de Leia met drukknopen, maar ik was te bang voor het uitscheuren van de stof. Als alternatief kocht ik kleine jeansknopen. Dit moet je inslaan ... met een hamer! Mezelf kennende had ik wat extra knopen voorzien om uit te proberen op een restje stof. Na de eerste paar - lichte - tikken met de hamer, stond monsieur al naast mij in de garage om te vragen wat ik in hemelsnaam aan het doen was. Ik toonde de knoop en het nageltje (die dus nog niet in elkaar zaten) waarna monsieur de boel uit mijn handen nam, positioneerde op de stof en er een flinke klap op gaf met de hamer. De knoop zat erin. Ah! Kwestie van durven doorkloppen dus! Ik haalde een tweede 'probeerknoop' tevoorschijn, zwaaide wat flinker door met de hamer en yihaa! Zonder problemen sloeg ik daarna acht knopen in de jas.


Ik tekende maat 34 uit en verbreedde de schouders met 1 cm. De pasvorm is ruim genoeg om er nog een trui onder te kunnen dragen. De mouwen vind ik wat breed vallen.



 

Reacties

Populaire posts